Jo no et demano la lluna ... |
Parlàvem l’altre dia a l’aula al voltant del tema de l’escola inclusiva, més o menys tothom estava d’acord en què la realització total o parcial a la pràctica d’aquest concepte se’ns presenta com una utopia. Alguns no vèiem molt clares les opcions pedagògiques que li resten al docent en una aula heterogènia quan aquesta es composa de més de 20 alumnes amb necessitats , tots d’ells, específiques i molt sovint diferents.
D’altres no ho tenien tant clar i també ho veien com a
utopia degut , principalment, a la manca de recursos materials i de personal docent
especialitzat . Sobre aquest punt no hi va haver molta discussió ja que tots en
major o menor manera tenim clars que els recursos que s’estan destinat a les
escoles no són suficients però també vam acordar que queixar-se d’una situació
que no pots canviar no serveix de gaire i que amb una bona actitud, el docent
pot aconseguir sempre unes mínimes millores diàries i que moltes millores
mínimes al llarg del temps poden esdevenir un petit canvi però significatiu.
Se’ns animava a seguir aquest camí utòpic ja que no l’hauríem
de considerar dolent com a utòpic sinó com a guia d’allò que hauria de ser el
nostre camí docent.
http://steelturman.typepad.com/.a/6a00d83451bab869e201156f0c40b2970c-pic |
I parlant d’utopies, l’Alba
al seu bloc ens comenta que el concepte de persones ideals d’en Zabala no li acaba de convèncer gaire. O gens ni
mica. Potser perquè aquest adjectiu té connotacions poc positives; els ideals
normalment no s’arriben a assolir mai. Ens estressen i desvien d’una pràctica
educativa que hauria de ser més propera i efectiva. Tal vegada, aquest adjectiu
ens porta memòries de temps més inflexibles i radicals on només es volia
assolir un ideal i tota la resta es deixava de banda o s’eliminava.
Personalment considero que l’autor s’ha deixat endur per un sentiment
purament estètic i ha volgut embellir el seu concepte amb resultats però, no
molt satisfactoris. Com li dirien a algunes bandes. Està bé, però necessita
millorar.
Potser és la mateixa idea d’en Zabala la que se’ns presenta en
aquest article però explicat d’una manera més directa. A l’article el pedagog es lamenta de la
pèrdua de temps en els seus intents de convèncer la classe política de la
necessitat d’una millora en l’educació. Sembla que els seus intents no han
fructificat i ara ho intenta amb les famílies, amb els ciutadans del carrer.
Tothom s’omple la boca de grans paraules i crítiques al
sistema educatiu i els seus resultats i de com l’informe PISA deixa els alumnes
i els docents en evidència davant els altres països. Però aquest pedagog ja ho ha vist des d’una altra
perspectiva i també ens parla dels alumnes “ideals”.
Segons en Xavier Melgarejo
ara ens caldria més tenir : “uns ciutadans ètics que no pas uns grans resultats
als informes PISA”. La situació econòmica i social del país no deixa gaire
marge de millora, i prou bé s’està fent amb tot el que està caient. Els països que promouen l’equitat en tos els
aspectes eductius i socials són els que
mantenen una millor estructura i estan més cohesionats.
Potser la utopia d’aquest país fragmentat no sigui la millora
de la seva educació sinó la formació de persones , de ciutadans més ètics.
Més ètics, com es fa això?
Uy, uy, uy. Molt bona la teva entrada introduint ètica dinàmicament al tema de la setmana passada. És veritat que la utopia és el camí que hem de continuar per arribar a la inclusió, i tornant al teu debat. És ètica la inclusió? és moral? depens del moment i qui ho pensi. Potser la ètica es pugui ensenyar amb les competències, però es pot ensenyar el codi penal competencialment...
ResponEliminaGràcies
Gràcies pel teu comentari Toni, jo penso com el sr Melgarejo de l'article que ara mateix és més important formar estudiants i ciutadans ètics . No sabria dir-te si l'etica ha de ser materia, si és competencial...
Eliminaperò la veritat és que només amb una bona formació , encara que sigui amb competències, no poden assegurar que els actuals alumnes pugin repetir , en un futur, tot el que està passant en aquesta societat.